2024. április 25., csütörtök Márk napja

A NASA missziót tervez az aszteroidához, ami csúcsgazdaggá tehetné a Föld minden lakóját

A Psyche 16 jelű kisbolygó a feltételezések szerint tele van nemesfémekkel, ami szokatlan.

A NASA 2022-ben közelebbről is megnézi a Psyche 16-as jelű aszteroidát, amit egy repülő aranybányaként tartanak számon. Ennek oka, hogy a feltételezések szerint az űrszikla nemesfémekkel borított, így anyagát nem kőzet vagy jeges struktúrák adják, mint a többi ilyen objektumnál, hanem például

vas, nikkel, arany, valamint platina.

A Mars és a Jupiter közötti aszteroidaövben keringő Psyche 16-ot protobolygónak is nevezik, mert úgy vélik, hogy az objektum valaha egy fejlődő bolygó lehetett. Ezt a folyamatot azonban megszakíthatta egy másik égitest, ami beleütközhetett a Psychébe.

A kisbolygó létezése több mint 170 éve ismert, a felfedezője Annibale de Gasparis nápolyi csillagász volt.

A Psyche 16 különleges összetétele miatt a NASA figyelmét is felkeltette, arra viszont még nem nyílt lehetőség, hogy egy misszió keretében közelről is tanulmányozzák. Ezért is jelentős hír, hogy a kutatók jövőre egy szondát indítanak hozzá – írta a designtaxi.

A NASA űreszköze az első számítások alapján 2026-ban érheti el a 266 kilométer széles Psychét. A szonda ezután hónapokon át vizsgálgatja majd az objektumot, de arról egyelőre nincsenek hírek, hogy mintavétel például történik-e. Ez azért is hangsúlyos, mert a kisbolygó az óvatos becslések alapján is 10 ezer kvadrillió dollárt érhet. Szimpla átváltás nélkül is kijelenthető, hogy ez felfoghatatlan összeg.

(hvg.hu)