2024. április 26., péntek Ervin napja

Újból fogták az űrből érkező titokzatos jelet

A világűrből érkező különös jel 161 naponta ismétlődik – írja a Futurism.

Az FRB 121102 névre keresztelt jel valójában egy gyors rádiókitörés (FRB). Ezek kozmikus rádióhullámok rövid ideig tartó, nagyon erős löketei. A számítások arról árulkodnak, hogy keletkezésükhöz akkora energiára van szükség, mint amennyit a Nap 80 éves működése során termel. Hogy pontosan mi küldi ezeket a jeleket, még nem ismert.

Az FRB 121102-t először 2014-ben figyelték meg, de csak 2 évvel később, 2016-ban derült ki, hogy szabályos minta alapján ismétlődik. A periodikusság alapján a kutatók meg tudták becsülni, mikor fog ismét felbukkanni a jel.

A jóslatuk némi pontosítással ugyan (a szignál 157 nap helyett 161 naponta ismétlődik), de bejött, és idén július 9-én ismét detektálták az FRB 121102-t. Az eredményt most közölték az arXiv.org weboldalon.

Az új számítások szerint a titokzatos forrás október 14-ig lesz aktív, majd 64 napra elhallgat. Utána 2020.12.17. és 2021.03.24. között lehet ismét fogni a rádiójelet.

A csillagászok tovább tanulmányozzák az FRB 121102-t, többek között ráállítják az 500 méter tányérátmérőjű kínai FAST (Five hundred meter Aperture Spherical Telescope) távcsövet is.

(origo.hu)